Poate ştiţi, poate nu, însă, în general, maşinile cu motor diesel se încălzesc mai greu decât cele cu motoare pe benzină, mai ales în condiţii de temperatură foarte scăzută. Germanii de la ADAC au făcut un studiu: în ce modele temperatura interiorului ajunge cel mai repede la valoarea optimă?
În condiţiile în care afară temperatura coboară, motoarele maşinilor se încălzesc mai greu, prin urmare şi temperatura din habitaclu ajunge mai greu la o valoare optimă, de circa 22oC.
Este cunoscut faptul că motoarele diesel se încălzesc mai greu decât motoarele pe benzină – vorbim de un mod de funcţionare diferit şi de proprietăţi diferite ale motorinei faţă de benzină, în ce priveşte degajarea de căldură la arderea combustibilului în camera de ardere a cilindrului. Practic, motorina arde mai eficient, ceea ce se reflecă în consumul mai scăzut, dar şi într-o pierdere mai mică de căldură.
Specialiştii organismului german ADAC au realizat teste la temperatura de -10oC, urmărind în cât timp se încălzeşte motorul, deci în cât timp se poate ajunge la o temperatură optimă în habitaclu. În funcţie de combustibil, complexitatea motorului şi a sistemului de încălzire ori de dimensiunile maşinii, vorbim de o plajă foarte largă la nivelul timpului.
TOP 10 maşini diesel – încălzire rapidă (în paranteză, timpul de încălzire optimă în zona şoferului)
După cum se poate observa, în general maşinile cu motoare diesel de cilindree mai mare asigură o încălzire mai rapidă a habitaclului, dar acest lucru se datorează şi sistemelor de climatizare mai eficiente (majoritatea sunt modele premium). Surprinzător, un timp bun s-a înregistrat în cazul a două cabriolete: A5 Cabriolet şi Peugeot 308 CC.
La polul opus, al maşinilor cu motoare diesel care au înregistrat cel mai lung timp pentru încălzirea habitaclului, avem următoarele modele:
Este destul de clar că maşinile cu un volum interior mai mare se încălzesc mai greu, dar o mare importanţă o are şi cilindreea – de exemplu, motoarele diesel de cilindree mai redusă (cum ar fi TDI-ul de pe Skoda sau Seat şi MultiJet-ul de pe Fiat) degajă mai puţină căldură.
Însă lucrurile nu se opresc aici. Valorile de până acum sunt valabile pentru partea din faţă a maşinii, în principal pentru zona şoferului. Partea din spate a maşinii, însă, se încălzeşte mai greu, deoarece în majoritatea cazurilor gurile de ventilaţie, prin care intră aerul cald, se găsesc doar pe bord. Aşa încât, dacă transportaţi copii în spate, trebuie ştiut că este nevoie să aşteptaţi chair şi 37 de minute pentru încălzirea totală a interiorului maşinii – în cazul majorităţii maşinilor, în spate temperatura optimă se obţine după 15-18 minute.
Cei de la ADAC nu s-au rezumat doar la motoarele convenţionale, ci au măsurat cum se comportă şi maşinile hibride sau electrice (se observă că maşinile hibrid cu motoare termice de cilindree mare sunt avantajate):
În general, pentru acelaşi model, motoarele pe benzină asigură un timp de încălzire optimă a habitaclului mai rapid cu 10-12 minute decât motoarele diesel, iar, dacă luăm în considerare şi partea din spate a maşinii (în special dacă pe banchetă sunt transportaţi copii), la această diferenţă se mai adaugă 3-5 minute.
Concluzia specialiştilor ADAC este că, în cazul deplasărilor scurte în mediu urban iarna, maşinile diesel îi conferă celui de la volan un disconfort termic mai ridicat decât în cazul maşinilor pe benzină. În general, nu vă aşteptaţi ca, într-o maşină cu motor diesel, să vă daţi jos hanoracul decât după 15-20 de minute de la plecare, dacă afară sunt mai puţin de -10oC.
Iată şi TOP 10 ADAC al maşinilor cu motoare pe benzină, care asigură încălzirea cea mai rapidă a habitaclului:
Condiţiile de măsurare pe bancul de probe ADAC au presupus o temperatură exterioară de -10oC, iar pornirea maşinii a fost făcută după expunerea timp de 7 ore la această temperatură. Cronometrarea s-a început în momentul pornirii motorului, cu instalaţia de încălzire dată la 3/4 şi cu maşina în mers, la o viteză constantă de 40 km/h, măsurătorile temperaturii fiind realizat în 5 puncte din interiorul maşinii.